Roel Praas
Els Cozijnsen
Recital toelichting
- U bevindt zich hier:
- Home
- »
- Repertoire
- »
- Recital toelichting
JOHANN SEBASTIAAN BACH |
EDVARD GRIEG (1843 – 1907) |
ALEXANDER SKRIABIN (1872 – 1915) De preludes met als opus 17 werden in de 1e periode gecomponeerd ( 1885 – 1902) |
DMITRI SJOSTAKOWITSJ (1907 – 1975) De 24 preludes op.34 werden gecomponeerd binnen een relatief korte tijdsperiode De preludes vormen een link naar zijn 1e pianoconcert. |
FRANCIS POULENC. De 8 nocturnes zijn geschreven in een tijdsbestek van negen jaar (1929-38) en verschaffen ons aardig beeld van de wereld van Poulenc. In de Nocturne nr.1 geeft Poulenc een overvloedige demonstratie van de eigenaardige en strikte kijk op piano techniek: een zonnige helderheid, enigszins vervaagd door veel pedaal. De ‘bal fantome’ heeft het opschrift van Le visionaire, een roman van Poulenc’s vriend Julian Green, een Franse schrijver van Amerikaanse afkomst aan wie het stuk is opgedragen. Een zieke hoort de verre tonen van een bal en herinnert zich de gelukkiger dagen van zijn jeugd. Phalenes: Ontelbare nachtvlinders verzamelen zich rond de lantaarns van het bal. Ze zorgen voor een spel van licht en donker en geven de mysterieuze kortstondige Nocturne in D mineur zijn titel. De zoete afscheidsrede van de psalmachtige 7e Nocturne drukt uiteindelijk bitterheid uit met een slot dat eindigt buiten de toonsoort met een nostalgische terugblik naar de onschuld van de 1e nocturne. |